Vad är manligt för mig?

temat i de senaste veckornas diskutioner med nära och bekanta har nog varit könsroller och speciellt den manliga könsrollen
Frågorna har varit många
vad är manligt? Är det viktigt med könsrollen hos ens partner? Är könsroller samma för alla? Är könsrollen det man tittar efter hos en partner? Formas den efter sin partner?

För mig är manligt ett knepigt ämne att förklara. Jag har alltid varit Fantasy-nörd och min syn på manligt är väldigt format efter detta.
För mig är det lättast att förklara med hjälp av ett exempel. En tv-serie som jag följt ett tag och fastnat för totalt! För mig är manligt Arthur i Merlin. Han är stolt men inte självgod. Han är omtänksam men inte tofflig. Han ser till andra före sig själv. Han har hjärtat på rätt ställe. Han är inte rädd att visa sig svag när det väl gäller. En man för mig har en god självkännedom. Vet sina sina svagheter men även sin styrka. Han ska vara självsäker men med båda fötterna på jorden. Modig som ett lejon är en viktig del. Beredd att försvara det som är hans och även milt svartsjuk. Han ska kunna visa att han finns och att han är just han. Jag vill inte ha ngn matcho kille som tror att han är bäst. En man vet att han kan bli slagen men han backar inte för sin egna rädsla. En man Kan sig själv. Han är passionerad i det han gör
En sådan man är värd att avgudas. Som ni märker är jag väldigt inspirerad av fantasy.
Jag är uppväxt med att det är de som står i bokhyllan vill man läsa ngt annat får man gå till biblan.

Jag själv tror att man så att säga tänder på det som stämmer överens med ens egna syn på manligt/kvinnligt.
Kanske Det bryter emot den så att säga allmäna synen på en man men jag tror ingen tänder på mansgrisar som bara dricker öl o stökar ner, vilket är det som de flesta tänker på när dem hör ordet manligt. För mig är det viktigt med könsroll hos min partner, jag skulle aldrig kunna leva med ngn som var fjantigt feg eller självgod. För mig är min sambo det ultimata catchet. Han är ödmjuk, snäll in i själen och är för mig manlig, kanske inte manlig enligt mallen men manlig enligt mig, en nobel riddare helt enkelt ;)

lite sammansvetsade bilder ifrån Merlin :)

Kommentarer
Postat av: Jackie - Livet med mina egna ord

sv; njae. jag har liksom tappat lusten att festivala. haha. mycket skönare med hemmakväll framför en bra film ^^



absolut ska vi ta den där koppen kaffe snart!

2012-06-13 @ 20:44:15
URL: http://sockerkyss.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0